آقای جیسون شرایر، ژورنالیست مشهور، Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ یا منÙور (بسته به شخص!) صنعت ویدئوگیم در کتاب «خون، عرق Ùˆ پیکسل‌ها» نوشته: «تمام بازی‌های رایانه‌ای در شرایطی غیرقابل باور تولید می‌شوند Ùˆ آینده Ùˆ موÙقیت‌شان را هرگز نمی‌توان پیش‌بینی کرد.»
سری بازی پرسونا نمودی غیراستثنایی Ùˆ آشنا از این جمله‌ی شرایر است Ú©Ù‡ نشان می‌دهد تا Ú†Ù‡ ØØ¯ واقعیت می‌تواند با آنچه در سر داریم Ù…ØªÙØ§ÙˆØª باشد. مطمئنم Ú©Ù‡ آقای کوجی اوکودای بیست Ùˆ پنج ساله – سال 1987 وقتی Ø¯Ø±ØØ§Ù„ کار روی Digital Devil Story: Megami Tensei بود –  هرگز در خواب هم نمی‌دید Ú©Ù‡ در آینده‌ای نه چندان دور یک اسپین آ٠موسو یا ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ (بازی Persona 5 Strikers Ùˆ بازی Persona 4 Arena) از سکوئل‌های اسپین آ٠سری شین مگامی تنسی Ú©Ù‡ خودش اسپین Ø¢ÙÛŒ از سکوئل عنوانی است Ú©Ù‡ اوکودا کارگردانی‌اش را برعهده دارد در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù† موÙق‌تر از هر مگامی تنسی دیگری ظاهر شود Ùˆ میلیون‌ها Ú©ÙÙ¾ÛŒ در امریکا، اروپا Ùˆ در سراسر جهان Ø¨ÙØ±ÙˆØ´Ø¯. اگر هنگام خواندن این پارگرا٠گیج شدید؛ کاÙÛŒ است بدانید Ú©Ù‡ سری مگامی تنسی یک جورهایی پدربزرگ سری Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ پرسونا Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود. پدربزرگی Ú©Ù‡ هرگز نتوانست به شهرت نوه‌اش نزدیک شود.
ØØ§Ù„ا بعد از هشت سال از عرضه‌ی آخرین عنوان شماره‌دار شین مگامی تنسی، Atlus تصمیم دارد تا با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مقبولیت عام٠پرسونا، شین مگامی تنسی را نیز به جهانیان بشناساند. امری Ú©Ù‡ Ø§ØØªÙ…الاً دشوارتر از آن چیزی است Ú©Ù‡ از دور به‌نظر می‌رسد.
اولین قدم در این راستا را می‌توان عرضه‌ی بازی Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster  «نسخه‌ی ریمستر شین مگامی تنسی 3» (SMTIII) در نظر Ú¯Ø±ÙØª Ú©Ù‡ قرار است درباره‌اش ØµØØ¨Øª کنیم. این ØØ±Ú©Øª از جایگاه تجاری قابل تأمل است چراکه چند توشه‌ی استراتژیک را به‌دوش دارد: 1 – SMTIII نه تنها اولین نسخه‌ی شماره‌داری بود Ú©Ù‡ در غرب عرضه شد (هنوز شماره‌های 1 Ùˆ 2 عرضه نشده‌اند.) بلکه به‌خاطر نبود Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ÛŒ Ùˆ دلایل دیگر، توانست به شناخته شده‌ترین شین مگامی تنسی در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù† تبدیل شود؛ بنابراین پایه‌ای -هرچند Ú©ÙˆÚ†Ú©- برای رسیدن به موÙقیت تجاری وجود دارد. 2 – Ø¯Ø±ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ شین مگامی تنسی 5 در راه است، SMTIII می‌تواند موج جدیدی از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† را به سمت این سمت بکشاند Ùˆ توجه عوام را به خود جلب کند.
اما برای رسیدن به هردو Ù‡Ø¯ÙØŒ ریمستر SMTIII نیاز به درخششی قابل توجه دارد. می‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ این بازی بر روی لبه‌ی تیغی ØØ±Ú©Øª می‌کند Ú©Ù‡ در یک سو رقابت در بازار غرب قرار دارد Ùˆ در سوی دیگر راضی نگاه داشتن ØØ§Ù…یان قدیمی. یعنی هد٠عامه‌پسند شدن در ØØ¯ Ùˆ اندازه‌ای است Ú©Ù‡ اصالت اصلی Ùˆ درون مایه‌ی سری به خطر Ù†ÛŒÙØªÙ†Ø¯. البته Ú©Ù‡ تا ابدالدهر می‎توان درباره‌ی شرایط کنونی شین مگامی تنسی Ù„ÙØ§Ø¸ÛŒ کرد اما Ùکر می‌کنم تا اینجا بستر کاÙÛŒ پیرامون SMTIII ÙØ±Ø§Ù‡Ù… شده تا درباره‌اش ØµØØ¨Øª کنیم.
جایی خوانده بودم Ú©Ù‡ بهترین روش برای توصی٠SMTIII این است Ú©Ù‡ یکی از بازی‌های پرسونا را در نظر بگیریم Ùˆ ØØ§Ù„ا تجسم کنیم Ú©Ù‡ پایان بد بازی Ø±ÙØ® داده Ùˆ دانش آموزان رنگارنگ قصه در نجات دنیا ناموÙÙ‚ بوده‌اند. SMTIII به مانند دیگر بازی‌های شین مگامی تنسی درست پیش از یک ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡â€ŒÛŒ آخرالزمانی شروع می‌شود، ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡â€ŒØ§ÛŒ Ú©Ù‡ در آن اکثریت بشر نیست Ùˆ نابود می‌شوند Ùˆ بیشتر جمعیت دنیا را اهریمنان Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ Ù¾ÙØ± می‌کنند (همان شَدوهای پرسونا اگر ØªØ§Ø¨ØØ§Ù„ SMT بازی نکرده‌اید.) Ùˆ این واقعیت تاریک Ùˆ تلخ در سراسر بازی نمود پیدا می‌کند؛ از Ù†ØÙˆÙ‡â€ŒÛŒ داستان سرایی Ùˆ ادای دیالوگ‌ها Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا گیم‌پلی بی‌رØÙ… Ùˆ دشوار بازی Ú©Ù‡ شما از پای می‌اندازد.
داستان SMTIII یک تئاتر مختصر Ùˆ Ù…Ùید است Ú©Ù‡ بستری مبهم، دلهره‌آور Ùˆ گاهاً زیبا برای دانجن‌گردی‌های نامتناهی بازی ایجاد می‌کند. شما نقش یک دانش آموز دبیرستانی را برعهده می‌گیرید Ú©Ù‡ پس از نابودی جهان به یک موجود نیمه اهریمنی تبدیل شده Ùˆ ØØ§Ù„ا با هدÙÛŒ نامعلوم به دنبال Ú©Ø´Ù ØÙ‚یقت پشت این ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡â€ŒÛŒ ترسناک است. شخصیت‌های بازی از تمام وقتی Ú©Ù‡ در دست دارند Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کنند تا جهان اطرا٠شما را بسازند Ùˆ برخلا٠عنوانی مانند پرسونا Ú©Ù‡ ساعت‌ها دیالوگ به شخصیت پردازی کاراکترها اختصاص می‌دهد، SMTIII به Ø´Ú©Ù„ÛŒ مینیمالیستیک Ùˆ به Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ±ÛŒÚ©â€ŒØªØ±ÛŒÙ† Ø´Ú©Ù„ ممکن با هنرمندی کم‌نظیر صداپیشه‌ها شما را در جهان تنهای بازی غرق می‌کند.
اگر در سری پرسونا گاهی دیالوگ خوانی خسته‌تان می‌کرد Ùˆ میخواستید زودتر به دانجن‌ها برگردید Ùˆ دخل شَدوها را بیاورید، در SMTIII با خود آرزو می‌کنید Ú©Ù‡ یک انسان دیگر را در این دنیای توخالی Ùˆ Ø¨ÛŒâ€ŒØ±ÙˆØ Ù…Ù„Ø§Ù‚Ø§Øª کنید Ùˆ کسی با شما چهار کلمه ØØ±Ù بزند. جایی می‌خواندم Ú©Ù‡ نوشته بودند: «شخصیت‌های SMTIII در قیاس با پرسونا 5 کسالت‌آور Ùˆ تک بعدی هستند.» معمولاً دوست ندارم به نقدها Ùˆ نوشته‌های دیگر در نقد خودم اشاره کنم اما در این مورد خاص Ùکر می‌کنم لازم می‌دانم بگویم Ú©Ù‡ SMTIII پرسونا نیست، نمی‌خواهد باشد Ùˆ اگر انتظار دارید Ú©Ù‡ پرسونا باشد جای اشتباهی آمده‌اید. دیالوگ‌های شاعرانه، مغلق Ùˆ انجیلی SMTIII با هدÙÛŒ مشخص نوشته شده‌اند تا تجربه‌ای Ù…Ù†ØØµØ±â€ŒØ¨Ù‡â€ŒÙرد از عزلت انسانی را به شما منتقل کنند از دنیایی Ú©Ù‡ در آن هر رابطه‌ای یک معامله‌ است Ùˆ Ùقط قدرتمندانند Ú©Ù‡ در آن بقای خود را ØÙظ می‌کنند. در دنیای SMTIII کسی وقت ندارد تا در اوقات ÙØ±Ø§ØºØª خود سینما برود یا با دوست دخترش آکواریوم تماشا کند.
شخصیت‌های SMTIII مجموعه‌ای از ابزارهای روایی به منظور ساخت جهانی منزوی Ùˆ بعضاً Ø§ÙØ³Ø±Ø¯Ù‡ هستند Ú©Ù‡ می‌خواهند یک سیر انجیلی به مانند «بهشت گمشده»‌ی میلتون را در قالبی بی‌پرده عرضه کنند.
خود شخصیت‌ها به‌واسطه‌ی طراØÛŒ هنری بی‌نظیر کازوما کانÙÚ©Ùˆ هنوز Ú©Ù‡ هنوز است، پس از هجده سال، زیبا Ùˆ باجزئیات به‌نظر می‌رسند. ØØªÛŒ انیمیشن‌های Ù…ØØ¯ÙˆØ¯Ø´Ø§Ù† Ùˆ تکان نخوردن دهان‌شان هنگام ادای دیالوگ به ØØ³ غرابت بازی Ú©Ù…Ú© می‌کنند Ùˆ به سختی می‌توان از آن‌ها ایراد ÙÙ†ÛŒ Ú¯Ø±ÙØª.
اما اگر با دوستانتان در شین مگامی تنسی وقت نمی‌گذرانید، پس چکار می‌کنید؟ Ø®ÙØ¨ØŒ ØÙ‚یقتش شین مگامی تنسی را می‌توان یک ترکیب بیمارگونه Ùˆ تاریک از پوکمان Ùˆ ÙØ§Ù†ØªØ²ÛŒ استار دانست! در SMTIII شما در دانجن‌های Ù¾ÙØ± پیچ Ùˆ خم به مبارزه با اهریمن‌های گوناگون می‌پردازید Ùˆ مدام در تلاش هستید تا تیم‌تان را قدرتمندتر کنید.
مبارزات به Ø´Ú©Ù„ نوبتی اجرا می‌شوند Ùˆ اگر با بازی‌های Atlus آشنایی دارید، به روند کلاسیک‌شان تا ØØ¯ زیادی واقÙید. هر دشمن نقاط قوت Ùˆ ضعÙÛŒ دارد Ú©Ù‡ می‌توان از آن‌ها به Ù†ÙØ¹ خود Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرد تا پیروز میدان شد Ùˆ مبارزات باوجود بی‌رØÙ… بودن Ùˆ سختی به Ø´Ú©Ù„ÛŒ طراØÛŒ شده‌اند Ú©Ù‡ اگر Ú©Ù…ÛŒ وقت بگذارید Ùˆ تک تک موقعیت‌ها را Ù…ØØªØ§Ø·Ø§Ù†Ù‡ آنالیز کنید Ùˆ بی‌گدار به آب نزنید، به مشکل عمده‌ای برنمی‌خورید. اما این درمورد دشمنان معمولی است؛ باس‌های بازی با سنگدلی تمام شما را نیست Ùˆ نابود خواهند کرد Ùˆ پیش می‌آید Ú©Ù‡ ØØªÛŒ ساعت‌ها با یک با دست Ùˆ پنجه نرم می‌کنید. ØªÙØ§ÙˆØª عمده‌ی SMTIII با دیگر نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ این است Ú©Ù‡ گرایند کردن Ú©Ù…Ú© زیادی به شما نمی‌کند اگر بازی را یاد Ù†Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ باشید. شکست دادن باسی Ú©Ù‡ سرش گیر کرده‌اید در نود Ùˆ نه درصد مواقع نیاز به یک استراتژی ØØ³Ø§Ø¨ شده دارد Ùˆ نیازی به گرایند کردن ندارید. موشکاÙÛŒ مکانیک‌های مبارزات منجر می‌شود تا مبارزات بی‌نهایت Ù†ÙØ³â€ŒÚ¯ÛŒØ± با باس‌ها را با آسودگی خاطر پشت سر بگذارید.
مهم‌ترین عنصری Ú©Ù‡ به پیروزی شما Ú©Ù…Ú© می‌کند، تیمی است Ú©Ù‡ با خود همراه دارید. بعد از هر مبارزه اگر دشمنانتان را نکشته باشید، ÙØ±ØµØª مذاکره با آن‌ها دارید تا جذب تیم‌تان شوند. شوربختانه، جذب اهریمن‌های SMTIII به Ø±Ø§ØØªÛŒÙ پرتاب یک پوکÙ‌بال نیست Ùˆ باید به آن‌ها باج دهید، سوالات ÙلسÙی‌شان را جواب دهید Ùˆ ØØªÛŒ لاس بزنید! پیش می‌آید Ú©Ù‡ بعد از سی بار مذاکره با یک اهریمن باز هم در جذب‌ش ناموÙÙ‚ می‌مانید؛ بنابراین هر اهریمنی Ú©Ù‡ می‌گیرید ارزشمند است Ùˆ با سرمایه‌گذاری می‌توانید ÙˆÛŒ را تکامل دهید (درست مانند پوکمان‌ها) Ùˆ قدرت‌های جدیدی Ú©Ù‡ کسب کرده را با توجه به مابقی اعضای تیم، تنظیم کنید.
اگر بخواهم خیلی صادقانه مبارزات SMTIII را توصی٠کنم، باید بگویم Ú©Ù‡ روندی ØÙ‚یقتاً استرس‌زا دارد اما در عوض اگر وقت Ùˆ ØÙˆØµÙ„Ù‡ خرج کنید، به شدت رضایت‌بخش است؛ به Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ بعید می‌دانم بازی دیگری خارج از سری شین مگامی تنسی بتواند ØØ³ÛŒ مشابه منتقل کند.
بخشی از این ØØ³ رضایت به لط٠طراØÛŒ مراØÙ„ است Ú©Ù‡ ØØ§ØµÙ„ می‌شود. اگر بخواهم ÙلسÙه‌ی طراØÛŒ دانجن‌های را در یک کلمه توصی٠کنم، Ùکر می‌کنم «پروسه‌ی کاهنده» Ú©Ù‡ کازویوکی یامای در Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡â€ŒØ§ÛŒ با پولی‌گان از آن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرد گزینه‌ی مناسبی باشد.
مراØÙ„ شین مگامی تنسی به شیوه‌ای طراØÛŒ شده‌اند Ú©Ù‡ مدام شما را در موقعیت ضع٠قرار می‌دهند Ùˆ بدون هیچ Ú©Ù…Ú©ÛŒ می‌گذارند تا در سوالات نگران‌کننده‌ای Ú©Ù‡ در سر دارید دست Ùˆ پنجه نرم کنید: «از زمانی Ú©Ù‡ بازی را ذخیره کردم خیلی گذشته، آیا باز هم Ù…ØÙ„ ذخیره این نزدیکی‌ها هست؟ برگردم به عقب یا ادامه بدم؟ اگر الان بمیرم چی؟»
به مرور وقتی تیم اهریمن‌های خود را جمع می‌کنید، Ú©Ù… Ú©Ù… لی‌اوت به نسبت ساده‌ی این دانجن‌ها را درمیاورید Ùˆ ØØ§Ù„ا می‌دانید Ú©Ù‡ باید چکار کنید تا از استرس‌های اوایل بازی دور بمانید. این شیوه‌ی ØØ°Ù Ø§Ø¶Ø§ÙØ§Øª در بازی Ùˆ توسعه‌ی یک دانجن کلاسیک با هد٠مضطرب کردن بازیکن را یامای «پروسه‌ی کاهنده» می‌نامد Ú©Ù‡ تا جای ممکن کنترل را از دستان شما خارج می‌کند تا بیشتر Ùˆ بیشتر در دل اثر غرق شوید Ùˆ ØØªÛŒ آن را لعن Ùˆ Ù†ÙØ±ÛŒÙ† کنید تا اینکه تسلیم مکانیک‌های گاهاً ØºÛŒØ±Ù…Ù†ØµÙØ§Ù†Ù‡â€ŒÛŒ بازی شوید Ùˆ به آن‌ها اشرا٠پیدا کنید. در انتها؛ اهریمن‌های غول‌آسای SMTIII هستند Ú©Ù‡ از شما می‌ترسند Ùˆ نه برعکس.
هیچکدام از مسائلی Ú©Ù‡ پیش کشیدم در SMTIII تجسم پذیر نیستند اگر شوجی Ù…ÙˆÚ¯ÙØ±Ùˆ آهنگ‌ساز بازی نبود Ùˆ موسیقی پرهرج‌و‌مرج Ùˆ لجام‌گسیخته‌اش در سراسر دانجن‌های تاریک Ùˆ نمور بازی پخش نمی‌شدند. برای اینکه ØµØ±ÙØ§Ù‹ بخش Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ از جنون موسیقیایی SMTIII را بچشید، توصیه می‌کنم آهنگ «خدای ترد شده‌ی دیگری» را گوش دهید.
با وجود اینکه از سگا بابت ارسال نسخه‌ی کامل (دیلاکس) SMTIII سپاسگزارم اما جای تأس٠است Ú©Ù‡ ØØªÛŒ در نسخه‌ی Ù‡ÙØªØ§Ø¯ دلاری بازی نیز اثری از آلبوم شوجی موگرو نیست. با این ØØ³Ø§Ø¨ØŒ اگر SMTIII را پیش‌تر بازی کرده‌اید، خرید نسخه‌ی دیلاکس یا معمولی این عنوان٠ریمستر شده ضروری است؟
Ø®ÙØ¨ ØÙ‚یقت‌ش را بخواهید جواب این سوال پیچیده است. نسخه‌ی ریمستر شده Ùوق‌العاده Ø´ÙØ§Ù‌تر Ùˆ چشم‌نوازتر از بازی اصلی است Ú©Ù‡ Ùکر نمی‌کنم جای تعجب داشته باشد، گرچه همچنان کات‌سین‌های سینمایی بازی در ÙØ±Ù…ت 4/3 اجرا می‌شوند Ùˆ می‌تواند این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©ÛŒÙیت تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ آزاردهنده Ùˆ ØÙˆØ§Ø³ پرت‌کننده باشد.
از سوی دیگر بسیاری از ویژگی‌های جدیدی Ú©Ù‡ در بازی گنجانده شده‌اند جای ØªØØ³ÛŒÙ† دارند. اولین Ùˆ شاید مهم‌ترین ویژگی، ØØ§Ù„ت «Merciful» است Ú©Ù‡ اجازه می‌دهد تا بازی را بدون چالش‌های سنگین Ùˆ طاقت ÙØ±Ø³Ø§ÛŒâ€ŒØ´ تجربه کنید؛ این موضوع به‌خصوص به درد تازه‌واردین Ùˆ کسانی Ú©Ù‡ از بازی‌های پرسونا به سراغ SMTIII Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ØŒ می‌خورد. البته من انتقاد Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ از این مود دارم Ùˆ آن هم آسانی بیش از ØØ¯Ø´ است. به‌نظرم ØªÙØ§ÙˆØª بسیار زیادی بین ØØ§Ù„ت «Normal» Ùˆ «Merciful» وجود دارد به ØØ¯ÛŒ Ú©Ù‡ در ØØ§Ù„ت مرسی‌Ùول، ØØªÛŒ یک Ù†ÙØ±Ù‡ Ùˆ بدون جذب هیچ اهریمنی می‌توان تا اواسط بازی Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Ùˆ به مشکل عمده‌ای برنخورد! شاید طراØÛŒ یک مود دیگر Ú©Ù‡ مابین این دو ØØ§Ù„ت قرار Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª می‌توانست انتخاب بهتری باشد؛ خصوصاً برای کسانی Ú©Ù‡ می‌خواهند اثری مشابه پرسونا را تجربه کنند.
درمورد پَک‌های Maniax ÙˆChronicle  کاÙÛŒ است بدانید Ú©Ù‡ در نسخه‌ی ManiaxØŒ شخصیت دانته (از DMC) نقش یکی از باس‌های بازی را برعهده می‌گیرد Ùˆ در نسخه‌ی ChronicleØŒ شخصیت کازونوها رایدو (از Devil Summoner) این نقش را Ø§ÛŒÙØ§ می‌کند. در چین Ùˆ کره، موضوع Ú©Ù…ÛŒ پیچیده‌تر است چراکه شخصیت رایدو به ژاپن امپریالیست ربط پیدا می‌کند Ùˆ استعمارها Ùˆ کشتارهایی Ú©Ù‡ در طول تاریخ بر علیه مردمان کره Ùˆ چین مرتکب شده. Ù¾Ú© BGM درواقع راه ÙØ±Ø§Ø±ÛŒ برای Atlus است Ú©Ù‡ موÙقیت تجاری‌اش را از کشمکش‌های سیاسی دور Ù†Ú¯Ù‡ دارد. از طرÙÛŒ Atlus می‌داند Ú©Ù‡ شخصیت دانته به مراتب Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ± از شخصیت رایدو است Ú©Ù‡ در غرب ناشناخته Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود، بنابراین ØµØ±ÙØ§Ù‹ Maniax را در نسخه‌ی دیلاکس قرار داده.
علاوه بر ویژگی‌های بالا در نسخه‌ی دیلاکس، نقشه‌های جدیدی گنجانده شده‌اند تا با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن‌ها بتوان پول Ùˆ XP بیشتر به‌دست آورد (خصوصاً در ØØ§Ù„ت Merciless به‌کار می‌آید) Ùˆ همینطور Ù¾Ú© BGM Ú©Ù‡ می‌گذارد آهنگ‌های دانجن‌ها را براساس بازی‌های قبلی شین مگامی تنسی عوض کنید.
اگر نسخه‌ی معمولی بازی شامل تمام جزئیات دیلاکس می‌شد، می‌توانستم از SMTIII HD Remaster Ø¯ÙØ§Ø¹ کنم Ùˆ آن را به تمام هواداران قدیم Ùˆ جدید پیشنهاد کنم اما واقعیت امر این است Ú©Ù‡ Ø¯Ø±ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± ناشرین مختل٠ریمسترهای به مراتب گسترده‌تر Ùˆ بهتر با قیمت‌های کمتر عرضه می‌کنند. ØØªÛŒ لازم نیست راه دور برویم، بازی‌های The Yakuza Remastered Collection (با قیمت اصلی شصت دلار) Ùˆ نسخه‌ی HD Persona 4 Golden روی استیم (با قیمت اصلی بیست دلار) جزو ریمسترهای قابل توجه سگا هستند. بنابراین، هرطور Ú©Ù‡ بخواهیم ØØ³Ø§Ø¨ کنیم قیمت Ù‡ÙØªØ§Ø¯ دلاری نسخه‌ی دیلاکس بازی ØµØ±ÙØ§Ù‹ به‌خاطر وجود دانته Ùˆ چهارتا ترَک موسیقی قابل توجیه نیست. این‌ها ØØ¯Ø§Ù‚ل‌هایی هستند Ú©Ù‡ هنگام٠ریمستر باید در نسخه‌ی معمولی بازی گنجانده شوند. همچنین باید خاطرنشان شد Ú©Ù‡ SMTIII عنوانی است Ú©Ù‡ به نسل پلی‌استیشن 2 تعلق دارد!
بازی Shin Megami Tensei III HD Remaster عنوانی است Ú©Ù‡ از وجودش Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„Ù… Ùˆ امیدوارم Ú©Ù‡ Atlus عناوین دیگر شین مگامی تنسی را نیز به نسل جدید بیاورد. اما هرچقدر Ú©Ù‡ این عنوان خاطره‌انگیز Ùˆ زیبا را دوست داشته باشم نمی‌توانم این واقعیت را انکار کنم Ú©Ù‡ قیمت گذاری نسخه‌ی ریمستر شده Ùˆ گزینش Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ آن به Ø´Ú©Ù„ ØÛŒØ±Øªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ غیرقابل Ø¯ÙØ§Ø¹ هستند. اگر برای این اولین بارتان نیست Ú©Ù‡ SMTIII را تجربه می‌کنید، توصیه می‌کنم تا برای Ø§ÙØª قیمت صبر کنید.
مطالب پیشنهادی:
- بازی Persona 4 Golden برای رایانه‌های شخصی عرضه شد تاریخ عرضه بازی Persona 5 Strikers لو Ø±ÙØª بروزرسانی جدید The Last of Us Remastered زمان لودینگ بازی را بر روی پلی استیشن 4 کاهش می‌دهد ØØ¬Ù… بازی Persona 5 Strikers بر روی نینتندو سوئیچ مشخص شد 10 ØÙ‚یقتی Ú©Ù‡ در مورد سری Devil May Cry نمی‌دانید